Umowa nr 5/6/1/NIK-PIB/85149/2023/101/1116 z dnia 30.08.2023 r. na realizację zadań związanych z koordynacją i monitorowaniem Narodowego Programu Chorób Układu Krążenia na lata 2022 – 2032:
Całkowita wartość w 2024 r.: 1 440 582,00 zł
Data podpisania aneksu do umowy: grudzień 2024 r.
Celem realizacji zadania jest koordynacja i monitorowanie Narodowego Programu Chorób Układu Krążenia na lata 2022 – 2032 przez cały okres jego realizacji, a w szczególności:
- Pozyskiwanie, gromadzenie i analizowanie danych populacyjnych pozwalających na oszacowanie parametrów ilościowych i jakościowych w dziedzinie profilaktyki pierwotnej, badań przesiewowych, diagnostyki i leczenia oraz obserwacji po jego zakończeniu we wszystkich chorobach układu krążenia – przygotowywanie analiz i sprawozdań z realizacji Narodowego Programu Chorób Układu Krążenia (NPCHUK), w tym m.in.:
- Bieżące pozyskiwanie, gromadzenie i analizowanie danych umożliwiających ocenę rezultatów zadań realizowanych w ramach NPCHUK, w tym zmiany wskaźników epidemiologicznych i bezpośrednich efektów działań;
- Opracowywanie mierników realizacji zadań NPCHUK, ich obliczanie oraz przedstawianie wniosków z uzyskanych wyników;
- Przedstawianie wniosków z realizacji zadań NPCHUK oraz propozycji dotyczących dalszego ich wykonywania.
- Monitorowanie realizacji zadań Programu oraz współpraca z Ministerstwem Zdrowia i innymi podmiotami w zakresie opracowywania i monitorowania szczegółowych harmonogramów zadań, w tym m.in.:
- Utrzymywanie stałego kontaktu z przedstawicielami komórek organizacyjnych Ministerstwa Zdrowia, odpowiedzialnymi za realizację poszczególnych zadań NPCHUK, a także udzielanie im wsparcia merytorycznego w zakresie podejmowanych działań, koordynowanie prowadzonych prac i monitorowanie ich postępów, w tym organizacja spotkań, przygotowywanie sprawozdań/ podsumowań/raportów/notatek, bieżące przekazywanie materiałów i opracowań do Ministerstwa Zdrowia.
- Współpraca ze specjalistami z różnych dziedzin np. ze statystykami, epidemiologami, konsultantami krajowymi, towarzystwami naukowymi oraz innymi specjalistami i podmiotami, m.in. z Centrum Medycznym Kształcenia Podyplomowego, Agencją Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji, Narodowym Funduszem Zdrowia, Centrum Egzaminów Medycznych, Narodowym Instytutem Zdrowia Publicznego PZH – Państwowym Instytutem Badawczym, Centrum e-Zdrowia, Agencją Badań Medycznych w zakresie realizacji zadań NPCHUK.
- Monitorowanie skutków wprowadzanych zmian systemowych, w tym skutków wdrożenia nowych działań i polityk zdrowotnych w zakresie opieki koordynowanej dot. chorób układu krążenia, zmian w finansowaniu świadczeń zdrowotnych, krajowej sieci kardiologicznej, polityki lekowej i technologii medycznych mających zastosowanie w profilaktyce i leczeniu chorób układu krążenia.
- Udział w opracowywaniu efektywnych mechanizmów kontrolnych, w tym wyszkolonych zasobów kadrowych, a także efektywnych narzędzi informatycznych, do weryfikacji przestrzegania standardów i wytycznych postępowania diagnostyczno-terapeutycznego wdrażanych w toku realizacji NPCHUK.
Obszar II. Inwestycja w edukację, profilaktykę i styl życia
Narodowy Program Chorób Układu Krążenia na lata 2022 – 2032
Umowa nr 5/2/2/85149/2023/101/1162 z dnia 13 września 2023 r. na realizację zadań w ramach OBSZARU II. INWESTYCJA W EDUKACJĘ, PROFILAKTYKĘ I STYL ŻYCIA „Narodowego Programu Chorób Układu Krążenia na lata 2022 – 2032”:
Całkowita wartość w 2024 r.: 903 462,40zł
Data podpisania aneksu do umowy: grudzień 2024 r.
Działanie 5. Wdrażanie i dostosowywanie regulacji prawnych wspierających politykę antytytoniową
Realizowany cel NPChUK:
- Zredukowanie poziomu klasycznych czynników ryzyka ChUK w populacji z uwzględnieniem społeczno-ekonomicznych nierówności w zdrowiu, zgodnie z zadaniami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 marca 2021 r. w sprawie Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021–2025:
- Zwiększenie liczby lat przeżytych w zdrowiu;
- Zmniejszenie społecznych nierówności w zdrowiu;
- Profilaktyka nadwagi i otyłości;
- Profilaktyka uzależnień.
- Zmiana/dostosowanie lub stworzenie od podstaw programów zdrowotnych ukierunkowanych na ChUK, w szczególności programów edukacyjnych dla poszczególnych grup (młodociani dorośli, osoby z otyłością, osoby palące tytoń i/lub e-papierosy, osoby z niską aktywnością fizyczną lub osoby nadmiernie spożywające alkohol).
Poddziałanie 5.5. Włączenie lekarzy różnych specjalności, w szczególności lekarzy POZ i medycyny pracy, oraz innego personelu medycznego w działania profilaktyki pierwotnej i promocję zasad zdrowego stylu życia.
- Analiza potrzeb edukacji zdrowotnej, zawierającej w szczególności opis funkcjonujących mechanizmów/procedur w zakresie skuteczności funkcjonowania systemu ochrony zdrowia, w tym roli lekarza POZ i lekarza medycyny pracy oraz innego personelu medycznego w zakresie realizowanych w sposób ciągły działań edukacyjnych i profilaktycznych, ukierunkowanych na prowadzenie zdrowego stylu życia.
Poddziałanie 5.8. Kontynuacja procesu szkolenia kadr medycznych udzielających świadczeń w zakresie lecznictwa szpitalnego i POZ dotyczącego profilaktyki, w szczególności w obszarze leczenia zespołu uzależnienia od tytoniu i szkód spowodowanych spożyciem alkoholu.
- Ocena świadomości młodzieży w zakresie wpływu palenia tytoniu, spożywania nadmiernej ilości alkoholu, małej aktywności fizycznej, nieprawidłowej diety na ryzyko sercowo-naczyniowe.
- Poznanie oczekiwań młodzieży na temat zakresu programów profilaktycznych oraz, co bardzo istotne, sposobu ich realizacji..
- Wdrożenie szeroko pojętej edukacji w powyższym zakresie.
- Zaplanowanie dalszych działań i opracowanie założeń i programów edukacyjnych.
Obszar III. Inwestycje w pacjenta
Narodowy Program Chorób Układu Krążenia na lata 2022 – 2032
Umowa nr 5/2/2/85149/2023/101/1162 z dnia 13 września 2023 r. na realizację zadań w ramach OBSZARU II. INWESTYCJA W EDUKACJĘ, PROFILAKTYKĘ I STYL ŻYCIA „Narodowego Programu Chorób Układu Krążenia na lata 2022 – 2032”:
Całkowita wartość w 2024 r.: 589 050,00 zł
Data podpisania aneksu do umowy: 14 maj 2024 r.
Działanie 6. Poprawa zgłaszalności na badania przesiewowe oraz zwiększenie zaangażowania personelu medycznego POZ i medycyny pracy w identyfikację oraz ocenę czynników ryzyka ChUK, we współpracy z Centrami Zdrowia Publicznego i Centrami Doskonałości Kardiologicznej.
Realizowany cel NPChUK:
Obniżenie zachorowalności i umieralności z powodu ChUK, w tym obniżenie nadumieralności mężczyzn w wieku produkcyjnym (25–64 lata) oraz zbliżenie wskaźników stanu zdrowia (długość trwania życia, liczba zgonów oraz chorobowość) do średnich wskaźników w EU-27.
Poddziałanie 6.3. Zmodyfikowanie programów profilaktyki ChUK, uwzględniające aktualną sytuację epidemiologiczną, w celu zapewnienia większego udziału populacji w badaniach przesiewowych, a także większą skuteczność działań edukacyjnych i leczniczych.
- Przygotowanie nowej Karty Ryzyka Sercowo-Naczyniowego, opartej na odległej obserwacji chorobowości i umieralności osób uczestniczących w badaniach wieloośrodkowych WOBASZ i WOBASZ II.
- Zaadresowanie najważniejszych czynników ryzyka ChUK;
- Podjęcie działań prewencyjnych w wymiarze populacyjnym - określenie zakresu działań profilaktycznych, określenie celowości i zakresu badań przesiewowych, ocenę wskazań i warunków dostępności leków stosowanych w prewencji ChUK, ocenę ekonomiczną koniecznych działań, przewidywanie potrzeb osobowych i aparaturowych w odniesieniu do leczenia ChUK;
- Podjęcie działań prewencyjnych w wymiarze indywidualnym – określenie intensywności działań prewencyjnych: modyfikacji stylu życia oraz rozpoczęcie i intensywność farmakoterapii.
Obszar IV. Inwestycje w naukę i innowacje
Narodowy Program Chorób Układu Krążenia na lata 2022 – 2032
Umowa nr 5/4/1/85149/2023/101/1163 z dnia 13 września 2023 r. na realizację zadań w ramach OBSZARU IV. INWESTYCJE W NAUKĘ I INNOWACJE „Narodowego Programu Chorób Układu Krążenia na lata 2022 – 2032”:
Całkowita wartość w 2024 r.: 4 326 525,73 zł
Data podpisania aneksu do umowy: grudzień 2024 r.
Działanie 10. Poprawa organizacji systemu badań naukowych w kardiologii.
Realizowany cel NPChUK:
- Poprawa organizacji badań naukowych w kardiologii i dziedzinach pokrewnych oraz zwiększenie potencjału badań naukowych i projektów innowacyjnych w zakresie między innymi identyfikacji populacji najbardziej narażonych na ryzyko zachorowania na ChUK oraz głównych przyczyn rozwoju ChUK, a także wypracowanie rozwiązań diagnostyczno-terapeutycznych.
- Zredukowanie poziomu klasycznych czynników ryzyka ChUK w populacji z uwzględnieniem społeczno-ekonomicznych nierówności w zdrowiu.
Działanie zakłada realizację poddziałań:
- Kontynuacja prac związanych z rozbudową biobanku NIKard oraz przygotowanie jednolitych standardów repozytoriów dla wybranych ośrodków naukowych;
- Realizacja ogólnopolskiego badania epidemiologicznego WOBASZ NIKARD. Celem badania jest ocena sytuacji zdrowotnej dorosłej populacji polskiej w zakresie częstości występowania chorób układu krążenia (ChUK) oraz zachowań zdrowotnych.
Poddziałanie 10.1. Zorganizowanie i utrzymanie sieci repozytoriów próbek biologicznych w wybranych ośrodkach naukowych.
- Utworzenie i utrzymanie sieci repozytoriów próbek biologicznych w wybranych ośrodkach naukowych w obszarze ChUK.
Poddziałanie 10.2. Prowadzenie ogólnopolskich wieloośrodkowych badań epidemiologicznych w szczególności w zakresie częstości występowania chorób serca i naczyń, czynników ryzyka chorób serca i naczyń oraz zachowań zdrowotnych, pozwalających na ocenę sytuacji zdrowotnej.
- Organizacja i przeprowadzenie III edycji badania WOBASZ, które ma ocenić sytuację zdrowotną dorosłej populacji polskiej w zakresie częstości występowania chorób układu krążenia (ChUK) oraz zachowań zdrowotnych. Jest to podstawowe badanie monitorujące rozpowszechnienie, kontrolę i leczenie czynników ryzyka ChUK w Polsce (ogółem) oraz w poszczególnych województwach, a także monitorujące znajomość zasad prewencji oraz ocenę wybranych aspektów działań służby zdrowia.
- Analiza uwarunkowań demograficznych, społecznych, ekonomicznych ChUK i innych chorób przewlekłych,
- Analiza skuteczności działań profilaktycznych realizowanych w POZ i opiece specjalistycznej
- Analiza przyczyn umieralności z powodu chorób układu krążenia w Polsce (badanie kohorty).
- Zaplanowanie dalszych działań i ocena ich efektów w ramach Narodowego Programu Chorób Układu Krążenia na lata 2022-2032.
- Przygotowanie I edycji badania WOBASZ DZIECI. Celem realizacji zadania będzie zapewnienie wsparcia eksperckiego w przygotowaniu dokumentacji niezbędnej do rozpoczęcia realizacji „Badania zagrożenia populacji polskiej chorobami układu krążenia – WOBASZ DZIECI”, które ma ocenić sytuację zdrowotną dzieci w omawianym obszarze.
Działanie 11. Zapewnienie dostępu do innowacyjnych terapii w kardiologii oraz dziedzinach pokrewnych związanych z ChUK.
Realizowany cel NPChUK:
Obniżenie zachorowalności i umieralności z powodu ChUK, w tym obniżenie nadumieralności mężczyzn w wieku produkcyjnym (25–64 lata) oraz zbliżenie wskaźników stanu zdrowia (długość trwania życia, liczba zgonów oraz chorobowość) do średnich wskaźników w EU-27.
Cel szczegółowy:
- Poprawa koordynacji opieki nad pacjentem kardiologicznym na całej „ścieżce pacjenta”, w tym racjonalizacja opieki szpitalnej, przesunięcie środka ciężkości z opieki stacjonarnej na opiekę ambulatoryjną, poprawa dostępu do opieki ambulatoryjnej oraz do diagnostyki (zniesienie lub zwiększenie limitów), a także lepsza koordynacja pomiędzy opieką stacjonarną i ambulatoryjną.
- Wdrożenie kryteriów jakości dla kluczowych funkcji diagnostycznych w systemie opieki kardiologicznej.
Poddziałanie 11.2. Podjęcie działań zmierzających do zwiększenia dostępu do najnowszych metod terapeutycznych przez rozszerzenie wykazu leków refundowanych w terapiach kardiologicznych i innych związanych z ChUK oraz wdrażanie innowacyjnych usług, technologii i procedur medycznych.
- Przygotowanie i przeprowadzenie analiz badań w zakresie zastosowania angio-TK i TK-FFR u chorych diagnozowanych z powodu podejrzenia choroby wieńcowej.
- Diagnoza stanu obecnego w podziale na rodzaje wykorzystywanych metod diagnostycznych, ich ilość, wpływ na optymalizację procesu diagnostycznego, jak również poprawę wyników leczenia i rokowania.
- Opracowanie standardów organizacji kompleksowej diagnostyki choroby wieńcowej u stabilnych pacjentów z podejrzeniem tej choroby.
- Przeprowadzenie analizy w dwóch obszarach:
- CEL 1: Optymalizacja zastosowania, oraz określenie ścieżki diagnostycznej dla chorych z podejrzeniem choroby wieńcowej opartej o nowoczesną nieinwazyjną diagnostykę obrazową.
- CEL 2: Opracowanie zasad stosowania nowego badania dodatkowego - oceny cząstkowej rezerwy wieńcowej na podstawie badania angio-TK tętnic wieńcowych (FFR-TK) w ramach krajowego systemu opieki zdrowotnej u stabilnych chorych, u których w badaniu angio-TK stwierdzono graniczne zwężenie w co najmniej jednej tętnicy wieńcowej.
- Opracowanie nowych schematów kompleksowej, nieinwazyjnej diagnostyki choroby wieńcowej z zastosowaniem tomografii komputerowej (TK), w tym z uwzględnieniem użycia FFR-TK.
Obszar V. Inwestycje w system opieki kardiologicznej
Narodowy Program Chorób Układu Krążenia na lata 2022 – 2032
Umowa nr 5/5/12/85149/2023/101/116 z dnia 13 września 2023 r. na realizację zadań w ramach OBSZARU V. INWESTYCJE W SYSTEM OPIEKI KARDIOLOGICZNEJ „Narodowego Programu Chorób Układu Krążenia na lata 2022 – 2032”:
Całkowita wartość w 2024 r.: 5 561 165,90 zł
Data podpisania aneksu do umowy: grudzień 2024 r.
Działanie 12. Wdrożenie kompleksowej i koordynowanej opieki kardiologicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.
Realizowany cel NPChUK:
Obniżenie zachorowalności i umieralności z powodu ChUK, w tym obniżenie nadumieralności mężczyzn w wieku produkcyjnym (25–64 lata) oraz zbliżenie wskaźników stanu zdrowia (długość trwania życia, liczba zgonów oraz chorobowość) do średnich wskaźników w EU-27.
Cel szczegółowy:
- Poprawa koordynacji opieki nad pacjentem kardiologicznym na całej „ścieżce pacjenta”, w tym racjonalizacja opieki szpitalnej, przesunięcie środka ciężkości z opieki stacjonarnej na opiekę ambulatoryjną, poprawa dostępu do opieki ambulatoryjnej oraz do diagnostyki (zniesienie lub zwiększenie limitów), a także lepsza koordynacja pomiędzy opieką stacjonarną a ambulatoryjną.
- Wdrożenie kompleksowej i koordynowanej opieki kardiologicznej w Rzeczypospolitej Polskiej oraz nowej struktury organizacji i zarządzania opieką kardiologiczną po uwzględnieniu potrzeb i możliwości podmiotów leczniczych w całym kraju, w tym również hierarchizacji ośrodków leczniczych, które ustanowione zostaną w oparciu o stopień referencyjności, odzwierciedlający poziom wyspecjalizowania oraz zakres przypisanych obowiązków i zadań.
- Opracowanie Raportu zawierającego wytyczne referencyjności i zakresy kompetencji dla ośrodków zajmujących się pacjentami z chorobami układu krążenia (pogłębiona analiza danych) wraz z propozycjami zmian/utworzenia aktów prawnych w przedmiotowym zakresie.
Poddziałanie 12.1: Przygotowanie rozwiązań legislacyjnych, na podstawie których będę wdrażane nowe struktury organizacji i zarządzania opieką kardiologiczną w całym kraju. W ramach Krajowej Sieci Kardiologicznej wprowadzenie hierarchizacji ośrodków leczniczych, ustanowionych w oparciu o stopień referencyjności, odzwierciedlający poziom wyspecjalizowania oraz zakres przypisanych obowiązków i zadań.
- Pozyskanie i analiza informacji o alokacji, posiadanych przez podmioty lecznicze kompetencjach do prowadzenia działalności leczniczej w obszarze chorób serca i naczyń, a w szczególności: zasobach ludzkich, potencjale naukowym, liczbie łóżek, rodzaju i liczbie wykonywanych świadczeń zdrowotnych, liczbie leczonych chorych, ze szczególnym uwzględnieniem ośrodków pediatrycznych oraz rehabilitacji.
- Zebranie i analiza danych dotyczących kadry medycznej, stanu posiadania oraz poziomie wykorzystania w działalności leczniczej infrastruktury oraz urządzeń i aparatury medycznej, a także planów rozwojowych z tym związanych.
- Opracowywanie wytycznych referencyjności i zakresów kompetencji dla ośrodków zajmujących się pacjentami z chorobami układu krążenia, także poznaniu oczekiwań związanych z rozwojem zasobów ochrony zdrowia i wdrażaniem kolejnych rozwiązań w tym obszarze.
Działanie 14: Opracowanie standardów i wytycznych postępowania diagnostyczno-terapeutycznego dla KSK w kluczowych ChUK.
Realizowany cel NPChUK:
Obniżenie zachorowalności i umieralności z powodu ChUK, w tym obniżenie nadumieralności mężczyzn w wieku produkcyjnym (25–64 lata) oraz zbliżenie wskaźników stanu zdrowia (długość trwania życia, liczba zgonów oraz chorobowość) do średnich wskaźników w EU-27.
Cel szczegółowy:
- Poprawa koordynacji opieki nad pacjentem kardiologicznym na całej „ścieżce pacjenta”, w tym racjonalizacja opieki szpitalnej, przesunięcie środka ciężkości z opieki stacjonarnej na opiekę ambulatoryjną, poprawa dostępu do opieki ambulatoryjnej oraz do diagnostyki (zniesienie lub zwiększenie limitów), a także lepsza koordynacja pomiędzy opieką stacjonarną a ambulatoryjną.
- Opracowanie standardów i wytycznych postępowania diagnostyczno-terapeutycznego oraz standardów organizacyjnych dla Krajowej Sieci Kardiologicznej, zwanej dalej „KSK”, w całym kraju w kluczowych ChUK.
Poddziałanie 14.1: Opracowanie i wprowadzenie wytycznych postępowania diagnostyczno-terapeutycznego oraz standardów organizacyjnych dla podmiotów leczniczych udzielających świadczeń zdrowotnych w ramach KSK w całym kraju w kluczowych ChUK, opierających się na uznanych dowodach naukowych i uwzględniających bieżące warunki finansowania świadczeń opieki zdrowotnej ze środków publicznych.
- Opracowanie wytycznych postępowania diagnostyczno-terapeutycznego oraz standardów organizacyjnych dla podmiotów leczniczych udzielających świadczeń zdrowotnych w następujących obszarach:
- opieki nad pacjentem z zaburzeniami lipidowymi,
- opieki nad pacjentem z wadami wrodzonymi serca,
- opieki nad pacjentem z zatorowością płucną,
- opieki nad pacjentem z niewydolnością serca,
- opieki nad pacjentem z zastawkowymi wadami serca,
- opieki nad pacjentem z z nadkomorowymi i komorowymi zaburzeniami rytmu i przewodzenia serca,
- opieki nad pacjentami z chorobami aorty, tętnic szyjnych i tętnic obwodowych
- opieki nad chorymi z pierwotnymi strukturalnymi (kardiomiopatiami) i elektrycznymi (kanałopatiami) chorobami mięśnia sercowego, w tym w przebiegu chorób nerwowo-mięśniowych z uwzględnieniem tych schorzeń u dorosłych i dzieci,
- opieki nad chorym z nadciśnieniem tętniczym.
Działanie 16: Poprawa jakości życia pacjentów z ChUK w trakcie i po zakończeniu leczenia kardiologicznego.
Realizowany cel NPChUK:
- Zredukowanie poziomu klasycznych czynników ryzyka ChUK w populacji z uwzględnieniem społeczno-ekonomicznych nierówności w zdrowiu.
- Zwiększenie możliwości zarządzania systemem opieki zdrowotnej w Polsce na poziomie ogólnopolskim, poprzez dostarczanie systematycznej i przejrzystej oceny innowacyjnych rozwiązań wspierających poprawę dostępu do opieki domowej dla pacjentów kardiologicznych z niewydolnością serca jak również zintensyfikowanie działań na rzecz poprawy stanu zdrowia oraz jakości życia pacjentów z ChUK.
- Modyfikacja aktualnej sytuacji i rozszerzanie/zmniejszanie zakresu technologii finansowanych w ramach środków publicznych.
- Weryfikacja nowego modelu/procesu udzielania świadczeń kardiologicznych, który zakłada dodatkowy zakres związany z koordynacją pacjenta. Przygotowane w wytycznych postępowania ścieżki pacjenta zakładają modyfikację zakresów diagnostycznych oraz przyporządkowanie rodzaju wykonywanych świadczeń do określonego poziomu referencyjnego.
Poddziałanie 16.2. Wypracowanie mechanizmów wspierających poprawę dostępu do opieki domowej dla pacjentów kardiologicznych z niewydolnością serca z wykorzystaniem nowych technologii do sprawowania zdalnej opieki i nadzoru.
Poddziałanie zakłada:
- Aktualizację stanu wiedzy nt. rozwiązań telemedycznych w niewydolności serca;
- Przygotowanie szczegółowych propozycji zmian sposobu realizacji i wyceny już finansowanych ze środków publicznych świadczeń (tele-rehabilitacja, telemonitoring urządzeń wszczepialnych) w celu zapewnienia właściwej skoordynowanej opieki kardiologicznej nad chorym z niewydolnością serca w ramach krajowej sieci kardiologicznej;
- Przygotowanie zasad przeprowadzenia pilotażu zdalnego monitorowania EKG w celu zapewnienia właściwej skoordynowanej opieki kardiologicznej nad chorym z niewydolnością serca lub zaburzeniami rytmu i przewodzenia serca w ramach Krajowej Sieci Kardiologicznej;
- Opracowanie kompleksowego modelu opieki z wykorzystaniem nowych technologii do sprawowania zdalnej opieki i nadzoru nad chorymi z niewydolnością serca w ramach Krajowej Sieci Kardiologicznej;
- Przygotowanie założeń testowania kompleksowego modelu lub jego elementów w ramach Krajowej Sieci Kardiologicznej..
Poddziałanie 16.3. Zintensyfikowanie działań na rzecz poprawy stanu zdrowia oraz jakości życia pacjentów z ChUK, w szczególności przez zapewnienie właściwej wyceny i finansowania świadczeń zdrowotnych z obszaru kardiologii i dziedzin pokrewnych, zwiększanie nakładów na świadczenia zdrowotne z zakresu ChUK, dążenie do stopniowego znoszenia limitów na świadczenia z tego obszaru, poprawę wyników leczenia dzieci, młodzieży i dorosłych z chorobami kardiologicznymi, a także wdrożenie kontroli jakości opieki kardiologicznej z zakresu ChUK.
Celem poddziałania jest:
- Praktyczne usprawnienie procesu wdrażania innowacji w systemie ochrony zdrowia, przygotowywanie spójnych metodycznie rekomendacji odnośnie wdrożeń.
- Zwiększenie możliwości zarządzania systemem opieki zdrowotnej w Polsce na poziomie ogólnopolskim, poprzez dostarczanie systematycznej i przejrzystej oceny innowacji.
- Zwiększanie/zmniejszanie liczby technologii finansowanych w ramach środków publicznych.
- Weryfikacja modeli/procesów udzielania świadczeń kardiologicznych.
Działanie 17. Poprawa organizacji monitorowania potrzeb zdrowotnych w zakresie kardiologii, w tym w szczególności stworzenie i rozwój systemu rejestrów medycznych oraz baz danych badań przesiewowych.
Umowa nr 5/5/111/REJ/85149/2024/101/730 na udzielenie dotacji celowej w celu finansowania zadania „Narodowego Programu Chorób Układu Krążenia na lata 2022-2032”
Całkowita wartość w 2024 r.: 1 527 064,00 zł
Data podpisania umowy: grudzień 2024 r.
Realizowany cel NPChUK:
- Poprawa organizacji monitorowania potrzeb zdrowotnych w zakresie kardiologii, w tym w szczególności stworzenie i rozwój systemu rejestrów medycznych oraz baz danych badań przesiewowych.
- Prowadzenie Krajowego Rejestru Ablacji Podłoża Arytmii, Krajowego Rejestru Infekcyjnego Zapalenia Wsierdzia, Krajowego Rejestru Mechanicznego Wspomagania Krążenia i Krajowego Rejestru Przeznaczyniowych Ekstrakcji Elektrod.
- Prowadzone przez NIKard rejestry medyczne stanowią unikalną możliwość uzyskania informacji o wielu działaniach terapeutycznych, prowadzonych w Polsce zarówno w zakresie oceny częstości wykonywania,skuteczności i powikłań tych często bardzo trudnych i kosztochłonnych procedur. Możliwe do uzyskania analizy wyników rejestrów będą mogą stanowić podstawę dla wielu opracowań statystycznych, wspomagających zarządzanie i wspierających inicjatywy poprawy jakości w ochronie zdrowia, a także podstawą opracowań naukowych, ze względu na unikatowy charakter gromadzonych informacji oraz opartych na nich pracach naukowych.
Raport etapowy z analizy wybranych danych przekazywanych do Krajowych Rejestrów Medycznych, prowadzonych przez Narodowy Instytut Kardiologii Stefana kardynała Wyszyńskiego – Państwowy Instytut Badawczy, przez usługodawców i Narodowy Fundusz Zdrowia w ramach Narodowego Programu Chorób Układu Krążenia na lata 2022-2032.
Zgodnie z art. 7a ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 roku o systemie informacji w ochronie zdrowia1 , Narodowy Instytut Kardiologii Stefana kardynała Wyszyńskiego - Państwowy Instytut Badawczy publikuje wstępne dane pochodzące z prowadzonych przez jednostkę Krajowych Rejestrów Medycznych Infekcyjnego Zapalenia Wsierdzia, Przeznaczyniowych Ekstrakcji Elektrod, Ablacji Podłoża Arytmii oraz Mechanicznego Wspomagania Krążenia w ramach Narodowego Programu Chorób Układu Krążenia na lata 2022-2032.
Raport etapowy KRAPA (PDF)1.09 MB
Raport etapowy KRIZW (PDF)617.91 KB